NYHET: NATIONELL PLAN FÖR TRANSPORTINFRASTRUKTUREN ÖVERLÄMNAD TILL REGERINGEN
– I takt med att befolkningen växer kommer också behovet av transporter att göra det. Samtidigt står Sverige inför en stor uppgift när det eftersatta underhållet ska tas igen. Nedbrytningen av vägarna har gått allt snabbare, och både det låg- och högtrafikerade vägnätet har kontinuerligt blivit allt sämre. Det är nu dags att ändra riktning och styra in på rätt väg igen, säger Anders Östberg, opinion och kommunikation, MRF.
– Vi är givetvis glada för vägunderhållssatsningen som gör att Trafikverket kan beta av underhållsskulden. Det är den viktigaste åtgärden, då vägarna är ryggraden i transportsystemet och en förutsättning för alla andra trafikslag. För järnvägen är det satt till 2050, vilket är långt fram i tiden, och det är viktigt att Trafikverket anstränger sig till det yttersta för att använda den senaste tekniken och bedriva underhållsarbetet på järnväg så effektivt som möjligt, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
