NYHET: EFTERLÄNGTAT BESKED OM MER RESURSER TILL VÄGARNA
”Regeringens besked om en infrastruktursatsning innebär 15 miljarder kronor extra på väg- och järnvägsunderhåll under åren 2025, 2026 och 2027. Den totala ramen för kommande planperiod fram till 2037 ökas med 21 procent, vilket är något större än Trafikverkets högsta prognos. Med denna ram och extra satsningar är regeringens bedömning att hela underhållsskulden för vägarna […]
NYHET: HÅRT SLAG MOT FÖRETAGEN NÄR GATURARBETEN FÖRSENAS
De kraftigt försenade gatuarbetena i västra Malmö slår stenhårt mot butiker och andra verksamheter som är beroende av att folk rör sig i området. Företagare är djupt kritiska till kommunens hantering. Transporter och resor är nödvändiga för att samhället ska fungera. Läs mer.
DEBATT: LÅT INTE VÄGARNA FÖRFALLA ÄNNU MER
”När det gäller vägarna i Sverige har vi gjort en grundlig analys med beräkningar av olika fakta. Och det finns en rejäl så kallad underhållsskuld som ligger på över 19 miljarder kronor, skriver företrädare för Transportföretagen.” Läs mer.
DEBATT: UNDERINVESTERINGARNA I INFRASTRUKTUR KAN INTE FORTSÄTTA
Alla transportslag behövs, men inget kan ersätta vägtrafiken. ”Ökad konkurrens kräver ökad transportkapacitet. Olika transportsätt har olika konkurrensfördelar. Även om exempelvis allt gods skulle importeras via spår eller till sjöss, så behövs en pålitlig väginfrastruktur sista biten till slutdestinationen.” Det skriver Byggföretagen. Läs mer.