DEBATT:HISTORISKA SATSNINGAR PÅ VÄGUNDERHÅLL
”Under planperioden, fram till år 2037, ska hela underhållsskulden i det statliga vägnätet betas av. Sammanlagt satsas 354 miljarder kronor på vägunderhållet fram till 2037.”Det skriver företrädare för Tidö-partierna.Läs mer.
BEHOVET AV VÄGUNDERHÅLL ÄR STORT RUNTOM I LANDET
Ansvaret för väginfrastrukturen är delat i Sverige. Men behovet av underhåll är stort på många håll och röster höjs för att mer måste göras. ”Staten genom Trafikverket, ansvarar för de allmänna vägarna. Undantaget är de allmänna vägar som ingår i kommunal väghållning. Kommunerna förvaltar kommunala gator och vägar. Enskilda vägar förvaltas av vägföreningar/samfällighetsföreningar eller av […]
LEDARE: NU FYLLER REGERINGEN IGEN POTTHÅLEN
Ledartext av Malin Lernfelt: ”Vägunderhållet i stora delar av Sverige kraftigt eftersatt. I en analys som branschorganisationen Transportföretagen släppte i våras framgår det att riktigt illa är det i Jämtlands län, där 20,1 procent av vägnätet klassas som ´mycket dåligt´. Därefter följer Västernorrland med 18,5 procent samt Gävleborg och Dalarna som har 16,6 procent ´mycket […]
NYHET: KRAFTIG ÖKNING AV PENGAR TILL UNDERHÅLL I INFRASTRUKTURPROPOSITIONEN
Idag presenterade regeringen sin infrastrukturproposition. Den ekonomiska ramen till nästa plan höjs med 200 miljarder kronor, till 1 171 miljarder kronor under åren 2026 – 2037. – Infrastrukturpropositionen innehåller mycket som MRF länge efterlyst. Det viktiga att detta nu omsätts i praktiken. Vi delar regeringens ambition om mer pengar måste tillföras infrastrukturen, men vi […]