NYHET: STORA BRISTER I DEN LÅNGSIKTIGA INFRASTRUKTURPLANERINGEN
Riksrevisionen riktar skarp kritik mot både Trafikverket och regeringen. ”Samhällsekonomisk effektivitet är en central del av de transportpolitiska målen och Trafikverket ska enligt regeringens styrning föreslå de åtgärder som bedöms ha störst effekt för att uppnå de transportpolitiska målen. Trots det konstaterar Riksrevisionen att det för den nationella planen 2022–2033 inte finns något samband mellan […]
DEBATT: INGEN JUL UTAN TRANSPORTER
”I dagsläget är det svenska vägnätet uttjänt på många håll. Det behövs mer resurser bara för att upprätthålla nuvarande standard under de kommande åren. Men ambitionsnivån borde vara högre än så.” Tommy Letzén, vd Motorbranschens Riksförbund, MRF, skriver i Hallandsposten. Läs mer.
NYHET: Finns bättre halkbekämpning än vägsalt?
Vintern innebär halka. En del kan förebyggas med bättre underhållna vägar. men hur ska halkan bekämpas när den väl uppstår? Forskning ger nya rön. ”Vägsalt orsakar rost på bilar, viltpåkörningar och negativa effekter på naturen. Enligt forskare finns det effektivare sätt att halkbekämpa än vägsalt. Trots det fortsätter Trafikverket att använda omkring 200 000 […]
NYHET: VÄGNÄTET HÅLLER INTE MÅTTET FÖR DE NYA LASTBILARNA
Från och med idag kan vi få se 34,5 meter långa lastbilar på våra vägar. När transporterna utvecklas måste även infrastrukturen göra det. Transporter är välstånd. Läs mer här och här.