Debatt: kortsiktigt att bara sänka hastigheterna
”Att enbart sänka hastighetsgränserna för att göra vägarna säkrare är varken långsiktigt eller hållbart för att öka trafiksäkerheten. Allt för sällan talas det om vägarnas standard som en viktig del i trafiksäkerhetsarbetet. ” Det skriver Marcus Dahlsten och Tina Thorsell frånmTransportföretagen som istället kräver mer resurser till vägarna. Läs mer
NYHET: Idag sänkt hastigheten på många håll
Idag sänks hastigheten på flera vägsträckor i landet trots protester på många håll. Totalt får 121 mil väg: sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim. Det är inte hållbart att bara sänka hastigheten, samtidigt som kvaliteten på vägarna försämras. Bygg ut kapaciteten och förbättra säkerheten istället! Läs mer
Intervju: – Det verkar som om utvecklingen mot mer mobilitet kommer att fortsätta.
En entressant intervju med Erik Lakomaa, forskare i ekonomisk historia, EHFF Handelshögskolan i Stockholm, om mobilitet och vägtrafikens roll i transportsystemet bland annat. – Allt fler tar också körkort, inte minst kvinnor ökar sitt körkortsinnehav och fler får på så sätt tillgång till bil. I takt med att självkörande fordon utvecklas kommer kanske fler […]
NYHET: Mörkret kan sänka sig över vägar
Varken Trafikverket som äger vägarna eller kommunen som sköter underhållet av stolparna vill ta ansvar för att belysningen rustas upp. Resultatet blir att vägarna mörkläggs. ”Kommuner och stat har inte kunnat enas om ansvarsförhållandet. Problematiken är inte unik för Laholm utan gäller i hela landet.” Delat ansvar är inget ansvar, brukar det sägas […]