Debatt: En bättre plan för infrastruktur i hela landet
Många röster hörs om förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen. Här från Stockholms Handelskammare. ”Trafikverkets förslag innebär en så kallad nettonuvärdeskvot på -0,3 när man summerar de delar som är beräknade. Det innebär i klarspråk att varje investerad krona endast ger 70 öre tillbaka i nyttor till samhället. Med andra ord finns nu risk […]
NYHET: Myndigheten Trafikanalys kritisk till nationell plan
Myndigheten Trafikanalys analyserar förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och konstaterar att: Trafikverket har inte tagit höjd för sannolika kostnadsökningar Den ekonomiska ramen räcker inte till grundläggande åtgärder såsom underhåll av väginfrastruktur Det aktuella planförslaget intecknar framtida planeringsomgångar Många remissinstanser är också mycket kritiska till nuvarande förslag. Det räcker inte till. […]
NYHET: MRF OCH TRANSPORTFÖRETAGEN SVARA PÅ REMISS OM INFRASTRUKTUREN
Nu har remisstiden för nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033 gått ut. Både MRF och Transportföretagen har lämnat svar. MRF skriver att man ”… kan tyvärr konstatera att det förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen, som detta remissvar berör, lämnar mycket i övrigt att önska.” Transporföretagen skriver ”Att vårda det vi redan har är […]
NYHET: mer resurser till vägarna med nya finansieringsmodeller?
Behovet av ny infrastruktur är stort, inte minst i norra Sverige där industrin expanderar. Men resurserna räcker inte till! Trafikverket har på regeringens uppdrag analyserat vilken påverkan de stora etableringarna och expansionerna av företag i Norrbotten och Västerbotten har för behovet och nyttan av åtgärder i transportinfrastrukturen. – Trafikverket ska nu fördjupa analysen av möjligheterna […]