NYHET: Eftersatt underhåll får inte äventyra industrin
Den tunga järn- och stålindustrin oroas över det bristande underhållet av landets vägar. ”Även om anslagen för infrastruktur ökar kommer det eftersatta underhållet att öka ytterligare eftersom anläggningarna inte underhålls i den takt som krävs. Om inte underhåll och investeringar i befintlig infrastruktur prioriteras högre riskerar infrastrukturskulden att skada järn- och stålindustrins konkurrenskraft.” Det säger […]
NYHET: infrastrukturen måste hänga med elektrifieringen av tunga transporter
Elektrifieringen av transportsektorn går i en rasande fart. Ska denna utveckling kunna fortsätta måste vägar och annan infrastruktur svara upp. Här ett exempel. ”En 74-tons el-lastbil för tunga transporter kommer levereras till gruv- och metallföretaget Boliden under våren 2022. El-lastbilen, med en totalvikt om 74 ton inklusive last och trailer, kommer köras av Renfors […]
NYHET: Tjällossning, tjälskador och potthål
Det pågår tjällossning på många håll i landet. Tjäle är mark eller väg som har frusit till is. Is tar mer plats än vatten, vilket gör att vägen expanderar och lyfts när den fryser. Utbredningen av tjälskador kan påverkas av om vägen är ny eller gammal. Risk för tjälskador finns framför allt i följande […]
Debatt: En bättre plan för infrastruktur i hela landet
Många röster hörs om förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen. Här från Stockholms Handelskammare. ”Trafikverkets förslag innebär en så kallad nettonuvärdeskvot på -0,3 när man summerar de delar som är beräknade. Det innebär i klarspråk att varje investerad krona endast ger 70 öre tillbaka i nyttor till samhället. Med andra ord finns nu risk […]