DEBATT: INFRASTRUKTUREN MÅSTE MÖTA NÄRINGSLIVETS BEHOV
Vägar med potthål orsakar kostnader för svenska företag minskar viljan till investeringar.”Sverige har dessvärre underinvesterat i infrastruktur under lång tid. Svenskt Näringsliv har beräknat att underhållsskulden, det vill säga den summa som i dag saknas för att återställa vägar och järnvägar till acceptabel standard, uppgår till över 70 miljarder kronor och utan åtgärder fördubblas den […]
DEBATT: SVENSKA VÄGAR HAR BLIVIT EN TRAFIKFARA
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen, skriver i Aftonbladet. ”Den här jul- och nyårshelgen ger sig tusentals bilister ut på svenska vägar för att semestra eller hälsa på släkt och vänner. Men, de ger sig ut på ett vägnät som är kraftigt eftersatt och i vissa fall trafikfarligt.En betydande underhållsskuld innebär att delar av vägnätet i dag […]
NYHET: STORA BRISTER I DEN LÅNGSIKTIGA INFRASTRUKTURPLANERINGEN
Riksrevisionen riktar skarp kritik mot både Trafikverket och regeringen. ”Samhällsekonomisk effektivitet är en central del av de transportpolitiska målen och Trafikverket ska enligt regeringens styrning föreslå de åtgärder som bedöms ha störst effekt för att uppnå de transportpolitiska målen. Trots det konstaterar Riksrevisionen att det för den nationella planen 2022–2033 inte finns något samband mellan […]