Ledare: Så går höghastighetsbanorna ut över resten av landet
Ledare i Mariestads-Tidningen om hur förslaget till nationell plan för infrastrukturen 2022-2033 missar stora delar av infrastrukturen som är i behov av underhåll. ”Även mer grundläggande underhåll måste prioriteras ned. Majoriteten av svenska vägar är byggda före år 1970 och vägnätet har gradvis försämrats. Trots högre anslag till vägunderhåll beräknar Trafikverket därför att slitaget […]
Nyhet: ”Gökunge i den nationella planen för vägar och järnvägar”
En intressant analys av vad det innebära för övrig infrastruktur att lägga höghastighetsjärnvägar inom den nationella planen för transportinfrastrukturen, som nyligen presenterats. Uppenbarligen styrs de politiska prioriteringarna inte i särskilt hög grad av samhällsekonomisk effektivitet. Det är inga små summor det rör sig om. Kostnaden för hela den nationella planen är 800 miljarder. Troligen handlar […]
NYHET: Trafikverket allvarligt bekymrade – slitna vägar kommer bli ännu sämre
Trafikverket är allvarligt bekymrade över att slitna vägar kommer bli ännu sämre framöver. ”Skicket på det statliga vägnätet har gradvis försämrats och lär så fortsätta om inte politikerna tilldelar mer pengar, menar Helena Eriksson, som är regional direktör på Trafikverket.” Väldigt tydliga besked från myndigheten. Läs mer.
Nyhet: NATIONELL PLAN FÖR TRANSPORTINFRASTRUKTUREN 2022-2033 – RESURSFÖRDELNING
Trafikverket har presenterat sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. Här fastslås hur resurserna ska fördelas under den kommande perioden. Mest läggs på järnvägen. Vägarnas kvalitet kommer att bli sämre under planperioden, trots att mest resor sker på väg. Läs mer.