Debatt: Efter elkrisen kommer vägkrisen
Allt fler röster höjs för att mer underhåll och investeringar i vägnätet måste till. ”Samtidigt har vi ett vägnät som knakar i fogarna och stora delar av landet där bilen är det enda rimliga alternativet. I brist på politiskt intresse riskerar vägnätet att gå samma utveckling till mötes som elnätet…” Mer resurser måste […]
Debatt:Vägsamfälligheter är ett utmärkt exempel på ett väl fungerande civilsamhälle
Vägnätet i Sverige består till största delen av enskilda vägar, det vill säga privata vägar som sköts av enskilda huvudmän. En del av dessa får bidrag från staten, men de flesta får det inte. Staten är den näst största väghållaren och även kommunerna står för en liten andel. Här finns mer fakta om enskilda vägar. […]
NYHET: Det svenska transportsystemet domineras av lastbilstrafiken
”Godstransportarbetet för kvartal 4 2020 har nu redovisats. Vägtrafiken stod för 11 180 miljoner tonkilometer, en ökning med 14 procent (1 371 miljoner tonkilometer) jämfört med kvartal 4 2019. Gods på järnväg minskade något till 4 382 miljoner tonkilometer exklklusive malmbanan. Totalt ökade godstransporterna något under hela 2020 enl preliminära siffror. Mot bakgrund av de […]
Debatt: Bygg ut vägnätet – för att rädda liv och skapa arbeten
Allt fler röster höjs för mer underhåll och investeringar i vägnätet. ”Kvaliteten på svenska vägar sjunker allt snabbare för varje år. I Göteborg vittnar lastbilschaufförer om feldoserade kurvor och det höga antalet vägbyggen påverkar trafiken negativt. Nu behövs rejäla investeringar i både utbyggnad och underhåll av vägnätet, skriver”. Viktigt att lyfta dessa frågor, […]